@article { author = {رسولی, حجت and احمدی, شلیر}, title = {صورة الفرس وثقافتهم من منظار الجاحظ البصري في كتاب البیان والتبیین}, journal = {التنظیرات والنقد فی الادب العربی}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-23}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه کوثر بجنورد}, issn = {2783-3917}, eissn = {2783-3925}, doi = {10.22034/jral.2021.144522}, abstract = {جاحظ بصری(متوفی 255ﮬ.ق) از بزرگان ادب در کتابش البیان والتبیین به تصویر دیگری ایرانی می‌پردازد. وی دائم خود را به‌عنوان عرب معرفی می‎‌کند و خود و هویت قومی و فرهنگی‌اش را در مقابل دیگری قرار می‌دهد. حال این مسئله مطرح است که جاحظ، به‌طور مشخص، چه دیدگاهی نسبت به دیگری ایرانی دارد؛ آیا دیگری ایرانی را در تناقض با خود یا مکمل خود می‌بیند. به این منظور، در این پژوهش تصویر فرهنگ و جایگاه ایرانی از دیدگاه جاحظ برا‌ساس کتاب الییان والتبیین و بر پایة علم تصویرشناسی بررسی شده است؛ علمی که تصویر خود و دیگری و فرهنگ‌های بیگانه و عنصرهای آن را در ادبیات وا‌کاوی می‌کند. بنابر‌این، این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی به استخراج و تحلیل شواهدی که ما را به‌سوی ویژگی‌های تصویر دیگری ایرانی و فرهنگ و تمدنشان رهنمون می‌سازد پرداخته است. نتیجة پژوهش آن است که جاحظ تصویر وسیع و همه‌جانبه‌ای از علم و ادبیات و تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی ارائه می‌دهد، بدین صورت‌که ایرانی را در غنی ساختن تمدن اسلامی سهیم می‌داند. همچنین، تصویر متعادل و متوازنی را ترسیم می‌کند که از اوضاع فرهنگی و اجتماعی و تعاملات بین ملت‌های آن دوران نشئت می‌گیرد. در نهایت، جاحظ دیگری ایرانی را مکمل خود یعنی عرب و تمدن اسلامی معرفی می‌کند.}, keywords = {الجاحظ,البيان والتبيين,تصویر‌شناسی,ادبیات تطبیقی,دیگری ایرانی}, title_ar = {صورة الفرس وثقافتهم من منظار الجاحظ البصري في كتاب البیان والتبیین}, abstract_ar = {الجاحظ البصري (متوفی255ﻫ.ق) من كبار أئمة الأدب رسم صورة الآخر (الفرس) في کتابه البیان والتبیین واشتغل بتعریف الأنا (العرب) واتضح بأن الذات وهویته القومیة وثقافته تقف أمام الآخر. المسألة التي تحتاج إلى البحث والدراسة هي نظرة الجاحظ إلى الآخر (الفرس) التي قد تکون مناقضةً للأنا أو مكملةً لذاته. فحاولت هذه المقالة دراسة صورة الفرس وثقافتهم ومکانتهم في رؤیة الجاحظ خلال كتابه البیان والتبیین على ضوء علم الصورة الأدبیة المقارنة (الصورولوجیا Imagology) التي تبحث عن صورة الأنا والآخر وصورة ثقافات الآخر الأجنبية وعناصرها في الأدب، واستفادت من المنهج الوصفي- التحلیلي والمقارن في تحلیل الشواهد للوصول إلی خصائص الصورة المرسومة للآخر الفارسي وثقافتهم وحضارتهم، فتدلّ النتائج علی أن الجاحظ قدّم للقارئین صورة الفرس من قبل الإسلام صورة واسعة من علمهم وأدبهم وحضارتهم العریقة وثقافتهم الأصیلة کالآخر الذي هو مسهم مع العرب في إغناء الحضارة الإسلامیة ورسم من الفرس صورة متوازنة التي یرسم الجاحظ عن الآخر تنبع من أوضاع الثقافیة والاجتماعیة والعلاقة التمازجیة بین الأمم في ذلك العصر، فنستنتج بأن الجاحظ یری الآخر الفارسي مکملاً للأنا العربي والحضارة الإسلامیة.}, keywords_ar = {الجاحظ,البيان والتبيين,علم الصورة,الأدب المقارن,الآخر الفارسي}, url = {https://jral.kub.ac.ir/article_144522.html}, eprint = {https://jral.kub.ac.ir/article_144522_c025ec168c58eeea1e4156e0eac74f09.pdf} } @article { author = {رحمتی ترکاشوند, مریم and امیری, جهانگیر and فلاحی, طاهره}, title = {دراسة سوسيولوجية لرواية «غنيمت» في ضوء نظرية جورج لوکاتش}, journal = {التنظیرات والنقد فی الادب العربی}, volume = {1}, number = {2}, pages = {24-38}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه کوثر بجنورد}, issn = {2783-3917}, eissn = {2783-3925}, doi = {10.22034/jral.2021.146879}, abstract = {بررسی اجتماعی آثار ادبی، شاخه‌ای جدید از شاخه‌های میان رشته‌ای است که توسط ادیب اجتماعی و فیلسوف بلند آوازة قرن بیستم جورج لوکاچ پایه‌گذاری گردیده است. رمان، یکی از انواع ادبی است که زمینة نقد اجتماعی در آن بیش از دیگر انواع ادبی فراهم است. چرا که رمان می‌تواند همة ابعاد و زوایای جامعه را به تصویر بکشد. کارگردان و رمان نویس ایرانی، صادق کرمیار، که بیشتر آثارش بر گرد مقاومت و پایداری دور می‌زند، در رمان "غنیمت" خود به آثار و تبعات ناگوار جنگ عراق علیه ایران و همچنین حملة آمریکا به عراق پرداخته است. وی در قالب داستانی که ماجراهایش را از واقعیت جنگ و نیز تخیل خود الهام گرفته، تجربه‌های قهرمانان قصه را با اوضاع اجتماعی حاکم بر جامعه پیوند زده و تصویری از درد و رنج دو ملت ایران و عراق در مقابل دیدگان خوانندگان به نمایش گذاشته است. مقالة حاضر با تکیه بر شیوة تحلیلی توصیفی به نقد اجتماعی رمان "غنیمت" اثر صادق کرمیار پرداخته و در پرتو اندیشه های نظریه پرداز مشهور لوکاچ به تحلیل و بررسی رمان عنیمت با رویکرد نقد اجتماعی پرداخته است. از مهمترین دستاوردهای این پژوهش، این است که کرمیار به خوبی توانسته با ایجاد ارتباط میان تجربه‌های شخصی خود ازدوران جنگ و درد و رنجی که بر دو ملت ایران و عراق رفته است، تصویری راستین و تاثیر‌گذار از آلام و مصائب جنگ به تصویر کشد.}, keywords = {نقد اجتماعی,پیامدهای اجتماعی ناشی از جنگ,صادق کرمیار,رمان غنيمت}, title_ar = {دراسة سوسيولوجية لرواية «غنيمت» في ضوء نظرية جورج لوکاتش}, abstract_ar = {الدراسة السوسيولوجية للأعمال الأدبیّة تعدّ قراءة نقدیة جدیدة أرسی دعائمها الأدیب الاجتماعي و الفیلسوف الشهیر جورج لوکاتش. هذا و إنّ الروایة تتمیّز من بین القوالب الأدبیة بأنّها یمکن أن تخضع لدراسة اجتماعیة. و ذلک لاحتواءها علی طاقة تعبیریة هائلة لتصویر القضایا الاجتماعیة أصدق تصویر. و في السیاق ذاته أنّ المخرج و الکاتب الإیراني صادق کرمیار حاول خلال روایته الّتي سمّاها بـ "غنیمت" إعطاء صورة مقتضبة عن الأوضاع الاجتماعیة و السیاسیة و الثقافیة و الاقتصادیة الناجمة عن الحرب الناشبة بین الشعبین الإیراني و العراقي و کذلک الاحتلال الأمریکي للعراق. کما عمد الکاتب إلی الربط بین أبطال القصة و أحداث الحرب و الاحتلال بحیث یمکننا دراسة ما خلّفته ظروف الحرب علی أبطال القصة الذین یمثّلون مختلف فئات المجتمع. و أمّا هذا البحث فإنّه دراسة نقدیّة لروایة "غنیمت" و في إطار النقد الاجتماعي وفقاً للمسار النقدي الّذي رسم معالمه "لوکاتش" و اعتماداً علی المنهج النقد الاجتماعي الأدبي و من أبرز النتائج التي تفیدنا هذه الدراسة هي أنّ روایة "غنیمت" تعتبر عملاً ناجحاً من منظور النقد الاجتماعي وهي روایة تنطوي علی قصة خیالیة استمدّ الکاتب أحداثها وشخصیاتها من الواقع و أعطی القارئ صورة واضحة عن الظروف الاجتماعية المتأثرة بالحرب أو الاحتلال. والنتيجة تندرج في إطار سوسيولوجية الأدب وهي تقوم علی نظرية "لوکاتش" الّتي تؤکّد بأنّ هناک تأثيرا متبادلا وعضويا بین أحداث الرواية وأبطالها والواقع الذي نشأت فیه الرواية.}, keywords_ar = {النقد الاجتماعي,الآثار الاجتماعیة الناجمة عن الحرب,صادق کرمیار,روایة «غنیمت»}, url = {https://jral.kub.ac.ir/article_146879.html}, eprint = {https://jral.kub.ac.ir/article_146879_1e9d2442b74d0c205451b2aee4864b10.pdf} } @article { author = {طباطبایی, سمیه السادات}, title = {توظیف الهرمنوطيقا النسوية فی تأویل الكتاب المقدس}, journal = {التنظیرات والنقد فی الادب العربی}, volume = {1}, number = {2}, pages = {39-66}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه کوثر بجنورد}, issn = {2783-3917}, eissn = {2783-3925}, doi = {10.22034/jral.2021.141637}, abstract = {إن الحديث عن العلاقة بين لاهوت التحرير وتفسير الكتاب المقدس بصفة عامة، والبحث في الدور الذي يلعبه الكتاب المقدس في كفاح النساء من أجل التحرر بصفة خاصة، لهي أمور تشبه الدخول في حقل ألغام فکری و عاطفی. يجب علينا أن نعين ونكشف التناقضات الواقعة بين التأويل التاريخي و علم اللاهوت المنهجية بين البحث العلمي المجرد من الاعتبارات القيمية والدراسات النابعة من موقع الدعم والمساندة، بين التصورات الموضوعاتية الكونية المسبقة في اللاهوت الأكاديمي والانحياز النقدي في لاهوت التحرير، ويتطلب تحقيق ذلك في مقالة قصيرة بالضرورة عملية تبسيط وتصنيف سطحي لمجموعة مركبة من القضايا اللاهوتية.إن إثارة قضية معنى الكتاب المقدس وحجيته المعاصرين من منظور لاهوتی نسوی، و القيام بذلك من موقع المرأة المهمش داخل المؤسسة الأكاديمية ، لهو أمر يفتح الباب لمخاطرة ثلاثية الأبعاد. فلسوف يرفض اللاهوتيون والمفسرون المنتمون إلى المؤسسة الأكاديمية ذلك المسعى بدعوى أنه غير علمی و منحاز ومحكوم بشكل واضح بقضايا معاصرة، مما يجعله غير تاريخي، أو سيرفضون قبوله بوصفه قضية تفسيرية أو لاهوتية جادة بسبب أن إمرأة هي التي أثارت تلك القضية. ولسوف يرى اللاهوتيون التحريريون والسياسيون في أحسن الأحوال أن ذلك المسعى النسوي اللاهوتي يشكل قضية واحدة ضمن قضايا أخرى، أو يعثونه في أسوأ الأحوال قضية الطبقة الوسطى، أي قضية بعيدة عن مجال كفاح المقهورين.}, keywords = {هرمنوتیک,تقد زنانه نگر,ادب دینی}, title_ar = {توظیف الهرمنوطيقا النسوية فی تأویل الكتاب المقدس}, abstract_ar = {إن الحديث عن العلاقة بين لاهوت التحرير وتفسير الكتاب المقدس بصفة عامة، والبحث في الدور الذي يلعبه الكتاب المقدس في كفاح النساء من أجل التحرر بصفة خاصة، لهي أمور تشبه الدخول في حقل ألغام فکری و عاطفی. يجب علينا أن نعين ونكشف التناقضات الواقعة بين التأويل التاريخي و علم اللاهوت المنهجية بين البحث العلمي المجرد من الاعتبارات القيمية والدراسات النابعة من موقع الدعم والمساندة، بين التصورات الموضوعاتية الكونية المسبقة في اللاهوت الأكاديمي والانحياز النقدي في لاهوت التحرير، ويتطلب تحقيق ذلك في مقالة قصيرة بالضرورة عملية تبسيط وتصنيف سطحي لمجموعة مركبة من القضايا اللاهوتية.إن إثارة قضية معنى الكتاب المقدس وحجيته المعاصرين من منظور لاهوتی نسوی، و القيام بذلك من موقع المرأة المهمش داخل المؤسسة الأكاديمية ، لهو أمر يفتح الباب لمخاطرة ثلاثية الأبعاد. فلسوف يرفض اللاهوتيون والمفسرون المنتمون إلى المؤسسة الأكاديمية ذلك المسعى بدعوى أنه غير علمی و منحاز ومحكوم بشكل واضح بقضايا معاصرة، مما يجعله غير تاريخي، أو سيرفضون قبوله بوصفه قضية تفسيرية أو لاهوتية جادة بسبب أن إمرأة هي التي أثارت تلك القضية. ولسوف يرى اللاهوتيون التحريريون والسياسيون في أحسن الأحوال أن ذلك المسعى النسوي اللاهوتي يشكل قضية واحدة ضمن قضايا أخرى، أو يعثونه في أسوأ الأحوال قضية الطبقة الوسطى، أي قضية بعيدة عن مجال كفاح المقهورين.}, keywords_ar = {الهرمنوطیقا,النقد النسوی,الادب الدینی}, url = {https://jral.kub.ac.ir/article_141637.html}, eprint = {https://jral.kub.ac.ir/article_141637_983dfd853eddd240b616c49009b7b5a4.pdf} } @article { author = {کاوسی, سبحان and طاهری نیا, علی باقر}, title = {شعر و چیستی آن از نگاه ابن‌خلدون ناقد بنی احمر}, journal = {التنظیرات والنقد فی الادب العربی}, volume = {1}, number = {2}, pages = {67-85}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه کوثر بجنورد}, issn = {2783-3917}, eissn = {2783-3925}, doi = {10.22034/jral.2021.144523}, abstract = {نقد ادبی به معنای مطالعه، بحث، ارزیابی انواع ادبی است و می‌تواند به شکل یک گفتمان نظری بر اساس نظریه ادبی باشد یا بحث مفصل تری که حالت گزارش گونه در باب یک اثر ادبی داشته باشد. ابن خلدون باب ششم کتاب «مقدمه» خود را به علوم و اقسام آن، شیوه‌های تعلیم و تربیت اختصاص داده است. وی همچنین در این باب به ادبیات و به شکل خاص به شعر نیز به طور ویژه پرداخته است. یکی از مهم ترین رویکردهای ابن خلدون توجه به مفهوم شعر و افزودن موضوعی جدید در نظریه شعر اعراب با عنوان «ملکه شعر» است. او ماهیّت شعر را به گونه‌ای متفاوت از سایر نقّادان ادبی بیان می‌دارد و موهبت و ملکۀ شعری را در ترازوی نقد و تحلیل قرار می-دهد. هدف از این بحث، بررسی مفهوم و ماهیت شعر از نگاه ابن خلدون به عنوان یک ناقد ادبی است، تا تفاوت بین نظر او در این مورد با دیگران را تبیین نماید که در نهایت با بررسی روش تحلیلی توصیفی رویکردهای نقدی ناقد و تحلیل دیدگاه‌های او به شناخت نسبتاً جامعی از شخصیت ادبی- نقدی او می‌توان دست یافت. شیوه نقدی‌ ابن خلدون متأثر از نگرش تاریخی‌اش است و زمان و مکان را دخیل در نقد می‌داند و اکتساب و حفظ زبان را عامل موفقیت شاعر می‌پندارد و معتقد بود شعر علاوه بر داشتن وزن و قافیه کلامی است بلیغ و مبتنی بر تصویر و ایماژ که هر بیت آن در معنا و مفهوم، مستقل از قبل و بعد می‌باشد.}, keywords = {ابن‌خلدون,ادبیّات,نقد ادبی,ماهیّت شعر}, title_ar = {شعر و چیستی آن از نگاه ابن‌خلدون ناقد بنی احمر}, abstract_ar = {نقد ادبی به معنای مطالعه، بحث، ارزیابی انواع ادبی است و می‌تواند به شکل یک گفتمان نظری بر اساس نظریه ادبی باشد یا بحث مفصل تری که حالت گزارش گونه در باب یک اثر ادبی داشته باشد. ابن خلدون باب ششم کتاب «مقدمه» خود را به علوم و اقسام آن، شیوه‌های تعلیم و تربیت اختصاص داده است. وی همچنین در این باب به ادبیات و به شکل خاص به شعر نیز به طور ویژه پرداخته است. یکی از مهم ترین رویکردهای ابن خلدون توجه به مفهوم شعر و افزودن موضوعی جدید در نظریه شعر اعراب با عنوان «ملکه شعر» است. او ماهیّت شعر را به گونه‌ای متفاوت از سایر نقّادان ادبی بیان می‌دارد و موهبت و ملکۀ شعری را در ترازوی نقد و تحلیل قرار می-دهد. هدف از این بحث، بررسی مفهوم و ماهیت شعر از نگاه ابن خلدون به عنوان یک ناقد ادبی است، تا تفاوت بین نظر او در این مورد با دیگران را تبیین نماید که در نهایت با بررسی روش تحلیلی توصیفی رویکردهای نقدی ناقد و تحلیل دیدگاه‌های او به شناخت نسبتاً جامعی از شخصیت ادبی- نقدی او می‌توان دست یافت. شیوه نقدی‌ ابن خلدون متأثر از نگرش تاریخی‌اش است و زمان و مکان را دخیل در نقد می‌داند و اکتساب و حفظ زبان را عامل موفقیت شاعر می‌پندارد و معتقد بود شعر علاوه بر داشتن وزن و قافیه کلامی است بلیغ و مبتنی بر تصویر و ایماژ که هر بیت آن در معنا و مفهوم، مستقل از قبل و بعد می‌باشد.}, keywords_ar = {ابن‌خلدون,ادبیّات,نقد ادبی,ماهیّت شعر}, url = {https://jral.kub.ac.ir/article_144523.html}, eprint = {https://jral.kub.ac.ir/article_144523_22fe91d48ea5b7bd0293d4a0c0b81517.pdf} } @article { author = {حاجی فلاحیه, یاقوته and مجیدی, حسن and مهدوی آرا, مصطفی}, title = {التقنيات التعبيرية للفكاهة في مسرحية « مدرسة المشاغبين»}, journal = {التنظیرات والنقد فی الادب العربی}, volume = {1}, number = {2}, pages = {86-109}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه کوثر بجنورد}, issn = {2783-3917}, eissn = {2783-3925}, doi = {10.22034/jral.2021.146385}, abstract = {بررسي تكنيک های طنز در نمايشنامه "مدرسه مشاغبین"فكاهه و طنز نمونه اى بارز براى سرگرمی وخندیدن و بيان مسائل گوناگون اعم از معایب جامعه و مفاسد اخلاقی اجتماعی و سیاسی می‌باشد که منعکس کننده‌ی مشکلات و دردهای موجود در جامعه و بازگو کننده انتقادات اجتماعی فرهنگی و اخلاقی می‌باشد. طنز پرداز و نمایشنامه نویس معروف مصری "على سالم" از روحیه طنز والایی برخودار بود و به واسطه ی آن می‌خواست مشکلات جامعه را به تصویر بکشد، جامعه‌ای که برخواسته از فقر، جهل و خشونت و نظام فرهنگی دروغین بود. تئاتر مدرسه المشاغبین از معروفترین و مشهورترین نمایشنامه های این نویسنده است که جزء میراث ادبیات نمایشی و فکاهی مصر به شمار می‌آید. نویسنده علی سالم یک مسئله مهم را برجسته کرد؛ او با بهره‌مندی از تکنیک ها و روش های ساختاري مانند تقابل، اغراق و تخفي. . . به خوبى توانست مسائل جامعه فرهنگی و اجتماعی در مصر را بررسی، و واقعیت سقوط اعتبار و جایگاه معلم را به روش طنز بيان كند. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است و نتایج نشان داد که علی سالم از خلاقیت و ذوق هنری در آثار خود برخوردار بوده و هدفش اصلاح جامعه مصر و اصلاح مسائل و معضلات اجتماعى واخلاقى فرهنگی بوده است. واژه های کلیدی: طنز، مدرسه المشاغبين، علی سالم، تكنيك‌های ساختاري، موضوعات اجتماعی، مسایل فرهنگی، موضوعات اخلاقی}, keywords = {طنز,مدرسه المشاغبين,علی سالم,تكنيك‌های ساختاري,موضوعات اجتماعی,مسایل فرهنگی,موضوعات اخلاقی}, title_ar = {التقنيات التعبيرية للفكاهة في مسرحية « مدرسة المشاغبين»}, abstract_ar = {التقنيات التعبيرية للفكاهة في مسرحية « مدرسة المشاغبين»الفكاهة من أهم ركائز الادب العربي في التعبير عن الواقع، وقد جذبت اهتمام الادباء على الصعيد المسرحي وبادر الكثير منهم في انعكاس الواقع المرير عن طريق الفكاهة والكوميديا بحيث يصعب التعبير عنها في الحياة الواقعية. « مسرحية مدرسة المشاغبين» البارزة في تاريخ المسرح العربي الفكاهي والتي تعتبر من تراث المسرح المصري. تدور احداث المسرحیة حول عدد من الطلبة المشاغبين الذي عجز المدرسون فی السيطرة عليهم وترويضهم، حيث ان تصرفات المدرسين وسلوكهم وتعاملهم مع الطلبة أيضا لا يحمد عقباه. الكاتب علي سالم سلط الضوء على قضية هامة وهي واقع تراجع هيبة المدرسة والمدرّس انذاک باسلوب تهكمي ساخر. تحاول الدراسة الخوض والبحث في أهم التقنيات والاساليب التعبيرية المضحكة الساخرة في المسرحية. اعتمد هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي وتوصلت الدراسه إلی أن التقنيات التعبيرية منها تجاهل العارف والتقابل والاغراق والتخفي وغیرها من أهم مميزات الكاتب ليتناول من خلالها القضايا الثقافية والاجتماعية والاخلاقية في مصر و مناهج النظام التربوي والتعليمي ومشكلاته.}, keywords_ar = {الفكاهة,مدرسة المشاغبين,علي سالم,التقنيات التعبيرية,القضایا الاجتماعية,القضايا الثقافية,القضايا الاخلاقية}, url = {https://jral.kub.ac.ir/article_146385.html}, eprint = {https://jral.kub.ac.ir/article_146385_b141f2cabbf056ca8857a0e3b80b79f1.pdf} } @article { author = {مظلوم گرمجانی, فریدون}, title = {رباعیات الخیام الاثیله}, journal = {التنظیرات والنقد فی الادب العربی}, volume = {1}, number = {2}, pages = {110-122}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه کوثر بجنورد}, issn = {2783-3917}, eissn = {2783-3925}, doi = {10.22034/jral.2021.146965}, abstract = {عدد غیر قلیل من البحاثة المتأخرین عن الخیام لم یعتنقوا بانتساب تلک الرباعیات التی قد اشتهرت باسم الخیام الی حکیم ریاضی و فلکی عالم ، کعمر بن ابراهیم الخیامی ، بما فیها من معانی خلیعة و الحادیة و استنکاریة. هذا و لم یصّرح أحد من معاصریه أو قریب من معاصریه فی انتسابها الیه. قام هولاء البحاثة بإقامة دلائل و قواعد اساسیة لتقییم الرباعیات الاثیلة و معرفة شخصیة الخیام العلمیة و الدینیة . و یأملون أن هذا التقییم لیکون مشروع أولی للنقاد و الباحثین عن رباعیات الخیام الأصلیة . تصدّی هذا المقال لذکر رباعیات الخیام الحقیقیة فی بیان آراء هولاء البحاثة و النقاد.}, keywords = {الخیام.الرباعیات الحقیقیة . الرباعیات المتکثمة . المدرسة الخیامیّة}, title_ar = {رباعیات الخیام الاثیله}, abstract_ar = {عدد غیر قلیل من البحاثة المتأخرین عن الخیام لم یعتنقوا بانتساب تلک الرباعیات التی قد اشتهرت باسم الخیام الی حکیم ریاضی و فلکی عالم ، کعمر بن ابراهیم الخیامی ، بما فیها من معانی خلیعة و الحادیة و استنکاریة. هذا و لم یصّرح أحد من معاصریه أو قریب من معاصریه فی انتسابها الیه. قام هولاء البحاثة بإقامة دلائل و قواعد اساسیة لتقییم الرباعیات الاثیلة و معرفة شخصیة الخیام العلمیة و الدینیة . و یأملون أن هذا التقییم لیکون مشروع أولی للنقاد و الباحثین عن رباعیات الخیام الأصلیة . تصدّی هذا المقال لذکر رباعیات الخیام الحقیقیة فی بیان آراء هولاء البحاثة و النقاد.}, keywords_ar = {الخیام.الرباعیات الحقیقیة . الرباعیات المتکثمة . المدرسة الخیامیّة}, url = {https://jral.kub.ac.ir/article_146965.html}, eprint = {https://jral.kub.ac.ir/article_146965_1ab283ef6af1ae3baac7a9a01cc4c04b.pdf} }