%0 Journal Article %T تسلط گفتمان قرآنی بر ذهن و زبان حافظ %J التنظیرات و النقد في الادب العربي %I جامعة کوثر %Z 2783-3917 %A یعقوبی, محمد %D 2021 %\ 12/01/2021 %V 1 %N 3 %P 35-56 %! تسلط گفتمان قرآنی بر ذهن و زبان حافظ %K حافظ %K قرآن %K تاثیرپذیری %K گفتمان قرآنی %K ذهن %R 10.22034/jral.2021.167012 %X حافظ، قرآن را حافظ بود و نه تنها آن را از برداشت و به چهارده روایت می­خواند؛ بلکه قرآن بخشی از وجود و هستی اندیشگی و روحی-معنوی او شده بود. ذهن و زبان انگار یکی هستند. هر آن چه که در انبان ذهن است، از زبان خارج می­شود و هر آن چه از زبان خارج می­شود، ذهن را تشکیل می­دهد، انگار که بین این دو رابطه­ای نه دیالکتیکی بلکه مکملی وجود دارد و این دو در حال تکمیل یکدیگرند. زبان حافظ که می­سرود، حتی در آن اوقاتی که غزل عاشقانه می­سرود، ناخودآگاه بخشی از آن با زبان قرآن مزین بود، چرا که ذهن حافظ از زبانش همان چیزی را برون می­داد که گفتمان مسلط بر روح و جسم و ذهن وی شده بود. مدت زمان زیادی بود که حافظ به قرآن و فراگیری علوم قرآنی مشغول بود و هویداست یادگیری کودکی بر زهن و زبان، لوحی است خاموش ناشدنی و این چنین بود که آن کودک مکتب قرآن رفته، بعدها در زیباترین شکل ممکن آموخته­های قرآنی­اش را در زیبایی‌شناسانه‌ترین شکل ممکن سرود و جهانی زیبا را برساخت که هنوزم جامعۀ بشری، نظیر آن را خیلی کم به خود دیده است. راستی آن ذهن و زبان وقاد چگونه بود که هر چه را که می­سرود، بویی از اسرار معرفت قرآنی از آن به مشام می­رسید؟ این نوشتار بخشی از این زیبایی­های قرآنی را در شعر و زبان شعری حافظ و تسلط این گفتمان را بر زبان لفظی و محتوایی او آشکار کرده است و در تحلیلی معناکاوانه، مفاهیم قرآنی را استخراج کرده است. یافته­های این تحقیق نشان می­دهد که کمتر شعری از حافظ را می­توان یافت که معرفتی قرآنی در قالب واژگان و مفاهیم و معنا و ساختار کلامی در آن رسوخ نکرده باشد و حافظ به بهترین شکل ممکن آن را هنرمندانه در کلام خود به جلوه نگذاشته باشد. %U https://jral.kub.ac.ir/article_167012_e9adc3824f408dac864631a3e1dba45d.pdf