بررسي تكنيک های طنز در نمايشنامه "مدرسه مشاغبین" فكاهه و طنز نمونه اى بارز براى سرگرمی وخندیدن و بيان مسائل گوناگون اعم از معایب جامعه و مفاسد اخلاقی اجتماعی و سیاسی میباشد که منعکس کنندهی مشکلات و دردهای موجود در جامعه و بازگو کننده انتقادات اجتماعی فرهنگی و اخلاقی میباشد. طنز پرداز و نمایشنامه نویس معروف مصری "على سالم" از روحیه طنز والایی برخودار بود و به واسطه ی آن میخواست مشکلات جامعه را به تصویر بکشد، جامعهای که برخواسته از فقر، جهل و خشونت و نظام فرهنگی دروغین بود. تئاتر مدرسه المشاغبین از معروفترین و مشهورترین نمایشنامه های این نویسنده است که جزء میراث ادبیات نمایشی و فکاهی مصر به شمار میآید. نویسنده علی سالم یک مسئله مهم را برجسته کرد؛ او با بهرهمندی از تکنیک ها و روش های ساختاري مانند تقابل، اغراق و تخفي. . . به خوبى توانست مسائل جامعه فرهنگی و اجتماعی در مصر را بررسی، و واقعیت سقوط اعتبار و جایگاه معلم را به روش طنز بيان كند. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است و نتایج نشان داد که علی سالم از خلاقیت و ذوق هنری در آثار خود برخوردار بوده و هدفش اصلاح جامعه مصر و اصلاح مسائل و معضلات اجتماعى واخلاقى فرهنگی بوده است. واژه های کلیدی: طنز، مدرسه المشاغبين، علی سالم، تكنيكهای ساختاري، موضوعات اجتماعی، مسایل فرهنگی، موضوعات اخلاقی